میزان درآمد گلخانه و روش های افزایش درآمد گلخانه

میزان درآمد گلخانه و روش های افزایش درآمد گلخانه

 مهمترین عاملی که افراد را به کشت محصولات گلخانه ای سوق می ‌دهد، درآمد گلخانه است. اشخاص قبل از ورود به یک عرصه مشتاقند که از میزان درآمد آن شغل آگاهی یابند. عرصه گلخانه ‌ای نیز به همین صورت است که افراد می خواهند از میزان درآمد گلخانه اطلاع داشته باشند که مسلماً درآمدی که از طریق گلخانه به دست می آید بعد از تلاش های بسیار، قابل دستیابی است.

اما برای رسیدن به این درآمد نیاز به تلاش و اقدامات زیادی است. در این مقاله ما سعی می کنیم تا در مورد عواملی که بر درآمد گلخانه موثر هستند مانند عوامل قبل کاشت و برداشت محصول و عوامل بعد از کاشت و برداشت محصول، مزایا و معایب کشت گلخانه ای و مخارج و هزینه های ثابت و جاری و… مطالبی را بیان کنیم. در ادامه همراه ما باشید:

میزان دقیق درآمد ماهیانه گلخانه

 از جمله سوالاتی که در خصوص کشت گلخانه ای ذهن افراد را به خود درگیر کرده است، درآمد ماهیانه ‌ای گلخانه است. کشاورزان مشتاقند تا درباره درآمد آن به طور کامل آگاهی پیدا کنند. اما باید بگوییم که گلخانه داری و کشت گلخانه ای مانند سایر کارهای آزاد و کارمندی درآمد ثابتی ندارد و مقدار درآمد گلخانه در هر ماه معین نیست.

به طور کلی نمی توان عدد قطعی برای آن تعیین کرد. اما در حالت کلی میزان درآمد گلخانه سقف مشخصی ندارد و به هر مقداری که محصول موجود باشد و صاحب کار بتواند آن را افزایش دهد و به فروش برساند، درآمد گلخانه نیز افزایش پیدا می‌ کند.

به این صورت می ‌توان از این کار سود برد. البته توجه داشته باشید که به منظور بالا بردن سود گلخانه باید یک سری اصول و قوانینی را مدنظر داشته و رعایت کنید.

چرا به گلخانه نیاز داریم؟

 می دانیم که برای کشت محصولات باید در فصل کشت دست به کار شویم. اگر قصد کشت محصول در خارج از فصل کشت را داشته باشید، می توانید با توجه به عوامل محیطی از جمله دما، نور و رطوبت نسبی این کار را انجام دهید. در حالت طبیعی برای کشت محصول در هوای آزاد مطابق مساعد بودن شرایط محیطی این کار را انجام ‌دهید.

در اکثر مناطق کشور محصول را در اوایل بهار می کارند و در اواخر تابستان شروع به برداشت محصول می ‌کنند‌، در صورتی هم که هوا مساعد باشد، تا اوایل پاییز این امکان وجود دارد. اما اگر کاشت محصول در دوره های غیر از این مدت زمانی که بیان کردیم باشد.

به عنوان مثال در فصل زمستان، می توان به دو روش عوامل محیطی را کنترل کرد و این عملیات کشت را انجام داد که عبارتند از:

استفاده از تونل پلاستیکی

 در این شیوه بعد از اینکه بذر را کاشتند روی بستر بذر با پلاستیک پوشیده می شود و بعد از آن که شرایط محیطی مساعد شد، پوشش را برمی ‌دارند. از این شیوه برای زودرسی محصولاتی مثل گوجه فرنگی، بادنجان، فلفل دلمه ای و خیار استفاده می شود.

 تونل پلاستیکی

کشت هیدروپونیک

این کشت مزایای متعددی دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

  • این روش کشت به شرایط محیطی بستگی ندارد و امکان بازاریابی و تنظیم برنامه طبق نیاز بازار و راحت تر انجام می شود.
  • امکان تولید محصول در همه فصول سال به وجود می ‌آید. البته به شرط اینکه عوامل محیطی کنترل و شرایط مورد نیاز گیاه هم فراهم شود.
  • با استفاده از این روش زمینه ها برای توصیف گیاهان استراتژیکی از جمله گندم آزاد می ‌شوند.
  • با استفاده از روش هیدروپونیک از جذب فلزات سنگین جلوگیری به عمل می آید. این موضوع باعث حفظ سلامت جامعه می شود.
  • پیشگیری از تغییر کاربری زمین به منظور ساخت و ساز و ساختمان سازی.
  • فرصت آموزش شغلی به زنان روستایی و جوانان و دانش آموختگان شهری را فراهم می ‌کند.

مزایای استفاده از گلخانه برای پرورش محصولات

روش گلخانه ای نسبت به پرورش محصولات به صورت سنتی، دارای مزایای زیادی است، که در این بخش به صورت مختصر به آن‌ ها می ‌پردازیم.

  • می توانیم محصول را در زمان و فصلی که فصل کشت نیست و تولید نمی شود، تولید کنیم.
  • هنگامی که در هوای غیر ممکن، امکان کاشت وجود ندارد، محصول پرورش دهیم.
  • در سطح گلخانه‌ ای نسبت به هوای آزاد، امکان تولید محصولات بیشتری وجود دارد.
  • در روش گلخانه ای یک محصول را در سال می توان بیشتر از یکبار پرورش داد. (برای مثال در مورد خیار سه بار در سال تولید و در مورد گوجه فرنگی دو بار در سال کشت و تولید داریم).
  • در روش گلخانه‌ ای به علت کنترل آفات، بیماری ها و کاهش مصرف سموم که باعث افزایش کیفیت محصولات می ‌شوند، افزایش صادرات و حفظ محیط زیست را نیز به دنبال دارد.
  • در روش گلخانه ای با آبیاری تحت فشار در میزان مصرف آب صرفه جویی می شود.

درآمد گلخانه ۵۰۰‌ متری

 به علت شرایط و اوضاع اقتصادی طی سال‌ های اخیر، به افراد مجوز ساخت گلخانه با مقیاس های کوچک هم داده شده است. اما دقت داشته باشید که گلخانه با مساحت ۵۰۰ متر نمی تواند درآمد زیادی داشته باشد و نمی ‌توان به آن به صورت یک منبع درآمد جدی نظر داشت.

در مساحت ۵۰۰ متر نمی توان محصولات زیادی را برداشت کرد و تنها به منظور فروش در بازار محلی این مساحت می تواند مناسب باشد. اگر شما قصد ورود به این عرصه را دارید و می خواهید کشت گلخانه‌ ای راه بیندازید، برای شروع مساحت ۵۰۰ متری مناسب است.

می ‌توانید حرفه خود را با این مقدار از مساحت شروع کنید. در نتیجه پس از  مدتی گلخانه خود را گسترش داده و کسب و کار و درآمد ماهیانه خود را افزایش دهید.

درآمد گلخانه ۱۰۰۰ متری

 در گلخانه ۱۰۰۰ متری درآمد به علت موارد مختلفی متفاوت است. درگلخانه ۱۰۰۰ متری نسبت هزینه ها به درآمد نسبت متوسطی است. این یعنی هر چی که از این متراژ بالاتر برود، درآمد گلخانه ۱۰۰۰ متری هم بیشتر می ‌شود.

از طرفی هر چقدر که پایین تر بیایید، از میزان سود ماهانه گلخانه نیز کم می ‌شود. یک گلخانه ۱۰۰۰ متری حدوداً نصف مقدار تولید محصول در هر متر مربع نسبت به یک گلخانه یک هکتاری دارد. برای مثال میزان برداشت از هر ۱۰۰۰ متر گلخانه حدود بیست تن است، ولی میزان برداشت گوجه از هر ۱۰ هزار متر گلخانه نزدیک ۴۰ تن است.

برای راه اندازی گلخانه به چه مهارت هایی نیاز است؟

افرادی که مشتاق به راه اندازی گلخانه هستند، باید بدانند که برای گلخانه دار شدن باید حتماً با مبانی باغبانی، کشاورزی و شیوه مراقبت از محصولات کشاورزی مثل گل، گیاهان و سایر شرایط بازار آشنایی داشته باشند.

به این منظور شما باید در دوره های اینترنتی در رشته کشاورزی مطالبی را فرا بگیرید. همچنین به منظور کیفیت بهتر محصولات، یک مهندس کشاورزی در کنار خود داشته باشید تا در صورت لزوم از او مشاوره و راهنمایی بگیرید.

در صورت تصمیم به اشتغال در کشت گلخانه ای چه باید کرد؟

در صورتی که شما حتما می خواهید وارد کار گلخانه‌ ای شوید، باید یک سری مواردی را رعایت کنید؛ چون رعایت آن ها به شدت بر میزان درآمد گلخانه شما تاثیر گذار هستند. این موارد عبارتند از:

  • شما باید بازار فروش خود را مشخص کنید. یعنی مشخص کنید که کجا محصولات تولیدی خود را به فروش برسانید.
  • تعیین زمان های مشخصی از سال برای کشت محصول مورد نیاز شدید بازار و آگاهی از وضعیت کسادی و اشباع بازار در خصوص همان محصول.
  • باید ویژگی محصولات مورد نیاز بازار را مشخص کرد.
  • باید از گلخانه های پرورش سبزی اطلاعات عملیات تجربی را کسب کند و همچنین به جمع آوری اطلاعات علمی در مورد کاشت داشت و برداشت گیاهان و شیوه های مبارزه با آفات و بیماری ها هم اطلاعاتی کسب نماید.
  • بررسی ویژگی های خاک و مشخص کردن خاک مورد نیاز.
  • جمع آوری اطلاعات در مورد هواشناسی منطقه مورد نظر‌ و آگاهی از وضعیت آب منطقه از لحاظ کیفیت و مقدار.
  • پیش بینی وضعیت اقتصادی و مشخص کردن هزینه ‌های تولید.

هزینه های ثابت و جاری احداث گلخانه

 هزینه های ثابت:

 این هزینه شامل هزینه احداث گلخانه، هزینه سرمایش گلخانه، هزینه تاسیسات آبیاری، هزینه گرمایش گلخانه، خرید سمپاش، خرید دماسنج و رطوبت سنج، خرید زمین و خرید گلدان و… می شود.

 هزینه های جاری:

 این هزینه ها نیز شامل هزینه آب، برق، گاز، گازوئیل، تلفن و هزینه ‌های خرید بذر، کود، سم و دستمزد کارگر است.

بدست آوردن درآمد از گلخانه و روش های افزایش درآمد

برای به دست آوردن کل هزینه ها، باید هزینه های ثابت و هزینه های جاری را با یکدیگر جمع کنید. به منظور اطلاع از میزان سود و درآمد کل هزینه ها را از فروش کل کم ‌کنید. به طور دقیق نمی توان گفت که هر گلخانه به چه میزان می تواند سود داشته باشد، اما برخی از نکات و مواردی هستند که در صورت رعایت آن ها می توانید قیمت محصولات خود را افزایش دهید و در نتیجه درآمد بیشتری برای شما به دست می ‌آید.

فرآوری محصول

در صورتی که کار فرآوری محصول را شما خودتان انجام دهید، سود بیشتری را برای شما نسبت به خام فروشی محصول خواهد داشت. برای مثال اگر شما در کار کشت سیب هستید، اگر در کنار گلخانه کاشت سیب تان صنایعی را به منظور تولید آبمیوه تاسیس کنید و خودتان فرآوری محصول را به عهده بگیرید، سود بیشتری نصیبتان می شود تا این‌ که این کار را به دیگران بسپارید.

صنایع بسته بندی

از آن‌ جایی که محصولات گلخانه ای نسبت به محصولات مزرعه ای دارای کیفیت بیشتر می‌ باشند، پس قیمت آن ها بیشتر از محصولات مزرعه ای است. نحوه عرضه محصول به بازار نیز دارای حائز اهمیت است و اگر شما برای ارائه محصولات تان به بازار از بسته های زیبا استفاده نکنید و به جای آن نایلون های پلاستیکی را به کار ببرید، این یعنی محصولات شما با ارزش نیستند.

در نتیجه شما خودتان برچسب بی کیفیتی را روی محصولات خود می زنید. پس با بسته بندی مناسب می توانید محصولات خودتان را با قیمت بالاتری به بازار عرضه کنید و در نتیجه سود بیشتری کسب کنید.

کیفیت محصول

 برای استقبال از محصولاتتان بهتر است که کیفیت آن ها را بالا ببرید و بر این نکته بسیار تمرکز داشته باشید. در صورتی که عوامل موثر بر کیفیت محصول مثل بستر کشت گلخانه، شرایط کشت، سرمایش و گرمایش گلخانه را رعایت کنید، محصولاتتان به کیفیت قابل قبول می رسند. همچنین در صورتی که بسته بندی مناسب داشته باشید می ‌توانید به صادرات محصولات و تولیداتتان هم بیندیشید و درآمد دلاری کسب کنید.

 ظاهر میوه

 ظاهر و شکل میوه هم نقش موثری بر بازار فروش دارد و مسلماً مشتریان میوه ‌هایی را که خوشمزه و خوش شکل باشند را بیشتر می‌ پسندند. این عامل می تواند بر قیمت محصول اثرگذار باشد و میزان فروش را افزایش دهد.

میزان تولیدات

هرچه مقدار تولیدات سرمایه گذار بیشتر باشد، پول بیشتری به دست خواهد آورد. روش هایی برای افزایش تولید وجود دارد که از جمله می توان به استفاده از بستر کشت گلخانه هیدروپونیک اشاره کرد.

محصول تولیدی شما

 قیمت همه محصولاتی که در گلخانه ها تولید می شوند یکسان نیست. عواملی از جمله هزینه تولید و مقدار موجود آن ها در بازار می‌ تواند روی ارزش محصول اثرگذار باشد و سبب افزایش یا کاهش قیمت آن شود. پس این بستگی به خود شما دارد که چه محصولی تولید و آن را به بازار عرضه کنید؛ چون این مستقیماً بر درآمد گلخانه شما تاثیر گذار است.

درآمد گلخانه هیدروپونیک

در مواردی افراد با استفاده از تکنولوژی اقدام به کشت گلخانه ای می ‌کنند، در این صورت آن ها به کشت هیدروپونیک روی آورده اند. افزایش میزان تولید در هر متر مربع گلخانه از جمله مزایای این نوع کشت است یعنی می‌ توان میزان زیادی از محصول را با استفاده از این روش تولید کرد.

در صورت افزایش محصول در گلخانه درآمد شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به نمونه ای از کاشت هیدروپونیک در استان مشهد می ‌توان اشاره کرد که به میزان تولید ۷۵ کیلوگرم در متر مربع رسیده است.

کسب درآمد از محصولات گلخانه‌ای بدون داشتن گلخانه و محصول

ممکن است شخصی به فعالیت در این صنعت علاقه داشته باشد ولی امکانات و تخصص لازم را نداشته باشد، چنین شخصی بدون اینکه محصولی تولید کند می تواند با برقراری ارتباط با گلخانه داران و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی تولیدات آن ‌ها را به فروش برساند و در مقابل درصدی را به عنوان پورسانت دریافت کند.

از این طریق محصولات  تولیدکننده را خریداری و‌ خودش آن ‌ها را می‌ فروشد، به این صورت کار بازاریابی صورت می پذیرد.

بازاریابی محصولات گلخانه‌ای و کشاورزی

روش سنتی مراجعه به گلخانه دار، تحویل و خرید محصولات آن ‌ها و عرضه به بازار های مورد نظر از جمله کارهایی هست که از قدیم الایام فروشنده‌ ها به این صورت محصولات باغداران را به فروش می‌ رساندند.

امروزه چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین از طریق اینترنت می توانید برای فروش محصولات اقدام کنید و تولیدات خود را به بازارهای هدف به مصرف کنندگان عرضه کنید. در صورت استفاده از امکانات آنلاین روند رشد شما بیشتر خواهد شد و درآمد بیشتری کسب خواهید کرد.

داخل اینیستاگرام ما حتما عضو شو تا به همین زودی بهت نحوه ساخت دستگاه هیدروپونیک رو یاد بدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *